PROGRAM

Rewolucyjne zmiany w zasadach mocowania i zabezpieczania ładunków, które dotkną zarówno firmy transportowe, spedycyjne, jak i nadawców.

Łukasz Chwalczuk Managing Partner w Kancelarii Prawnej Iuridica

Aktualna treść ustawy o ruchu drogowym stanowi jedynie, że ładunek powinien być zabezpieczony przed zmianą położenia lub wywoływaniem nadmiernego hałasu. W praktyce przysparza to wielu problemów w ocenie, czy ładunek został prawidłowo załadowany lub zamocowany. Projektowane przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zmiany ustawy o ruchu drogowym oraz rozporządzenia o warunkach technicznych pojazdów spowodują znaczący wzrost odpowiedzialności nadawcy za prawidłowe mocowanie i zabezpieczenie ładunku na naczepie, z kolei przewoźnik będzie musiał dbać o nienaganny stan elementów służących do mocowania.


Przyszłość europejskiego rynku transportowego w rękach brukselskich urzędników. Jakie są możliwe scenariusze dla branży przewozowej?

Maciej Wroński
Maciej Wroński przewodniczący Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”

Zakres zmian w obecnie obowiązujących przepisach zaproponowanych w Pakiecie Mobilności przez Komisję Europejską. Zagrożenia wynikające z proponowanych rozwiązań. Możliwe zmiany na rynku transportowo-logistycznym w latach 2019-2025. Ocena realnych szans na uniknięcie kryzysu na jednolitym rynku transportowym.


Split payment - mechanizm podzielonej płatności w VAT – konsekwencje praktyczne dla firm transportowych.

19 września Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji przepisów ustawy o VAT, wprowadzającej od 1 kwietnia 2018 r. mechanizm tzw. podzielonej płatności (split payment). Planowane, nowatorskie rozwiązania będą miały dla podatników VAT dalekosiężne skutki praktyczne. Jakie zagrożenia, wyzwania oraz potencjalne korzyści płyną z nowych regulacji dla firm transportowych? Jak się do nich przygotować?


Turkusowa firma XXI wieku. Współpraca zamiast rywalizacji. Odpowiedzialność zamiast systemów motywacyjnych. Odrzucenie zasad korporacyjnych.

prof. Andrzej Blikle członek rady nadzorczej firmy cukierniczej A. Blikle Sp. z o.o.

Organizacja turkusowa (nazwa pochodzi z książki F. Laloux „Pracować inaczej”) to firma lub instytucja, która swoją ponadprzeciętną skuteczność biznesową, zawdzięcza odrzuceniu większości zdawałoby się nienaruszalnych zasad korporacyjnego porządku. W firmie turkusowej nikogo nie trzeba pilnować, by pracował, nikogo nie trzeba oceniać, ani też zaganiać do pracy kijem i marchewką. Nieosiągalne? A może jednak?


Europejska dyskusja o ujednoliceniu przepisów socjalnych również w transporcie rozpoczyna się w grudniu. Czy jesteśmy przygotowani do obrony naszych interesów?

Joanna Jasiewicz Kancelaria Prawna Gide Loyrette Nouel

Przemówienie JC Junckera „O stanie Unii” z 13 września br. zarysowało kolejne ambitne zamierzenia Komisji Europejskiej, co do ujednolicania standardów socjalnych w UE. Otwarty pozostaje jednak palący problem zmian w przepisach dyrektywy o delegowaniu pracowników. Na październik planowane są istotne debaty polityczne w tym przedmiocie, które mogą przesądzić kierunek tendencji legislacyjnych w transporcie. Czy zwycięży opcja francuska – ambitnych zmian we wszystkich branżach, czy opcja wyważona – utworzenia lex specialis (przepisów szczególnych) dla transportu? Jeśli transport nie zostanie wyłączony z przepisów o delegowaniu pracowników, jakie konkretne rozwiązania są proponowane?


Dogmatyka kosztowa wobec dostawców – jak bat staje się pętlą.

Tomasz Sączek wiceprezes Streamlog, właściciel firmy Teslog


Zwracać czy nie zwracać palety w Niemczech? Oto jest pytanie, na które odpowiedź możesz zawrzeć w klauzuli w umowie przewozowej.

Martin Pfnür adwokat, Kancelaria Balduin Pfnür & Partner Rechtsanwälte Steuerberater

Jak można ratować fracht, jeżeli niemiecki zleceniodawca obciąży przewoźnika za brak wymienionych palet? Zlecenia transportowe często zawierają klauzule dotyczące wymiany palet. Ale czy te klauzule są skuteczne? Czy niemiecki zleceniodawca ma prawo do odszkodowania np. w wysokości 15 euro za palety? Jakie inne możliwości obrony przewoźnika istnieją?


Zabezpieczenia należności przed i w trakcie windykacji. Czy wszystkie są możliwe, skuteczne, opłacalne?

Wiele firm boryka się z nierzetelnymi kontrahentami. Ciężko jest kontrahenta sprawdzić, a uzgodnienia ustne i inne „gentelman agreement” nie mają przełożenia na faktyczne spływy należności. Jak więc doprowadzić do sytuacji, w której uzgodnienia będą możliwe do wyegzekwowania szybciej i bez zbytniego nakładu kosztów?


Odpoczynki tygodniowe - nowe regulacje i nadchodzące zmiany.

Podczas prelekcji omówione zostaną nadchodzące zmiany wynikające z tzw. „pakietu mobilności”, zasady odbierania regularnych tygodniowych okresów odpoczynku na terenie UE oraz sposoby planowania skróconych tygodniowych okresów odpoczynku w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać dostępny czas pracy.


W cieniu wypalenia, przepracowania lub zniechęcenia – jak zbudować nowy porządek w firmie – zanim podejmiesz decyzję o ucieczce w Bieszczady.

Robert Noworolski

„Życie osobiste szefa” to ukrywany przed światem obszar, gdzie wszystko się zaczyna i kończy; tam buzuje determinacja pchająca firmę, ale też rodzi się zmęczenie, które może ją zdestabilizować. To pierwszy obszar strategiczny. Drugim jest „zarządzanie ludźmi”, z którym jest tak, jak z wychowaniem dzieci – nikt się z tym nie rodzi, chociaż każdy sobie jakoś z tym radzi. Podobnie jest z trzecim obszarem. „Prowadzenie firmy” jest jak sterowanie łodzią żaglową na wzburzonym morzu – teoretycznie każdy może wypłynąć, ale nie każdy wróci. „Szczęście” to żadna strategia a Bieszczady lepiej zwiedzać niż w nie uciekać.


Zagrożenia geopolityczne dla gospodarek Dalekiego i Bliskiego Wschodu i ich wpływ na globalną wymianę towarową jutra

Dynamicznie zmieniająca się sytuacja geopolityczna ma i będzie miała decydujący wpływ na globalną wymianę towarową, przepływ informacji i myśli technologicznej. Taki wpływ mają również współczesne i prognozowane zagrożenia dla najważniejszych z punktu widzenia globalnych łańcuchów dostaw obszarów świata. Mowa o zagrożeniu ze strony Korei Pn. dla światowych producentów wszystkiego, jak Chiny, Japonia i inne kraje Dalekiego Wschodu. Omówione zostaną również inne zagrożenia, m.in. ciągle żywe Państwo Islamskie (ISIS).